Saab 9-5 kombi – solbrillor och sprit för 100 000

Saab har en del på gång nu, snart kommer nya 9-5 kombi och en SUV vid namn 9-4x. Det känns som att Saab kommer att finnas kvar ett tag till (tills Muellers låneslott antingen imploderar eller bevisar sig innehålla ett reellt värde). Hursomhelst, gamla 9-5 kombi är en konstruktion som hängt med i många år, på slutet ansiktslyftes den och som med alla som lyfter sig runt ögonen satte man på solglasögon, enda skillnaden med Saaben är att de inte tas av efter någon vecka.

Saab 9-5 kombi finns med bensin, bensin/etanol(E85) och dieselmotorer, eftersom den hängt med så länge så kan man hitta en begagnad från 200.000 ner till noll kronor (ja många av de tidigaste årgångarna har redan gått till skroten). När den kom var det en hel del strul så jag skulle inte kolla på Saabar under 60.000 såvida man inte är eller känner en bra bilmekare som gillar ideellt arbete.

Den version jag har kört mest är två liters motorn som går på bensin/etanol. En helt okej bruksmotor i en helt okej bruksbil. Bagaget är rätt bra, lagom utrymme i baksätet, bekväma framsäten och night panel är schysst i höstmörkret. Den är inte ”inspirerande” att köra (speciellt med 2 liters motorn) men den är inte Avensis tråkig heller, tryggt förutsägbar men med en gnutta feel good känsla är kanske det bästa omdömet. Med etanol i tanken drar den verkligen mer än den levererar, men alla med etanolmotor tankar väl nästan alltid bensin i alla fall antar jag? Det är inte ofta som det verkligen lönar sig att tanka E85, på långväg vill man ha bra räckvidd = man väljer bensin, på vintern vill man inte ha startproblem = man väljer bensin och under övrig tid så står sällan etanolen i 9 kr/litern och bensinen över 13 kr/litern vilket är vad som krävs för att det verkligen ska löna sig, dels ekonomiskt och dels måste du ju åka till macken oftare ( motorn drar ca 30% mer om man kör på etanol), och den extra bensinmackstiden har också ett värde (för mig i alla fall).


Jag har försökt att bara tanka etanol under ett tag (vi hade en 9-5 2.0 Biopower SportCombi som långhyrbil under två Norrlandsveckor en påsk för något år sedan) men känslan är att man behöver åka till bensinstationen lite för ofta… när det är halvtank så säger det vips sen MÅSTE man hitta en mack illa kvickt.

En annan baksida med etanolmotorerna är att de behöver servas oftare, vanliga bensinmotorer klarar generellt lätt 1500 mil/service medans en etanolmotor behöver service var 1000:e mil (se det som en regel med säkert mer än ett undantag).

Saab 9-5 är som sagt en gammal konstruktion, Saab har vänt ut och in på sig och samtidigt trollat med knäna för att förnya den under GM tiden och man får väl ge dem lite cred för det. Den må vara gammal, men å andra sidan väldigt beprövad och genomarbetad, den är säker och praktisk och funkar utmärkt som prisvärd begagnad bruksbil för 2 barnsfamiljen i 100 000 kronors klassen. En tidigare GM polare till Saaben är Opel Vectra som uppvisar liknande prisvärdhet för familjer i samma prisklass, ta en titt på den också.

Den nya Saab 9-5 kombi som kommer är en helt annan bil och kommer att kosta därefter och den har en del att bevisa, vore dock lite kul om den är nåt att ha men det får vi väl se. Den ska tydligen redan uppgraderas så den kombiversion som visas till våren och som man kanske kan ha på uppfarten mot slutet av sommaren ska vara ytterligare lite mer premium än vad man uppnått med de nya niofemmor sedan som redan börjat levereras.

http://www.automotorsport.se/news/20198/sista-saab-9-5-har-rullat-av-bandet/

http://www.gp.se/motor/tester/1.19946-saab-9-5-se-kombi-2-0t-2000

EmailShare

2 reaktion på “Saab 9-5 kombi – solbrillor och sprit för 100 000

  1. Pingback: Köp så stort ni kan! « Bil för familjen

  2. Pingback: Saab 2.3t Biopower SportCombi begköp – gästinlägg « Familjebilens blogg med biltester och tips på den bästa familjebilen – olika bilar för familjen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>