Dodge Journey – nya tidens jänkare


I förra veckan ringde en kompis och frågade om råd för en sjusitsig bil. Hon kör(de) en Passat men vill kunna ta med far eller morföräldrarna ibland. Budgeten var max 400.000. Hon gillar att köra bil så min första tanke var en Ford S-Max, men det var för mycket buss tydligen. Då hoppade jag över till suvar och föreslog XC90 (för vanlig, tråkig, det är så förutsägbart) och sen en Toyota Landcruiser (hmm jag ska kolla). Nissan Qashqai var hon liten sugen på (den finns som sjusitsig med tilläggsnamnet ”+2”) men den visade sig vara för liten/trång.

Hon ville ha en ny bil (galet medger hon själv, men hon är av den bestämda sorten) så de stora suvarna gick bort då man endast kan få en begagnad inom hennes budget. Någon dag senare frågade hon vad jag tyckte om Dodge Journey (buss tyckte jag spontant) men som vanligt med henne så var det redan bestämt. Hon är ingen fotbollsmorsa än men jobbar på det.

För någon kväll sedan kom hon förbi och visade upp den och jag håller med, den ser mer ut som en stor, hög, kombi än en ren buss. Tack vare 19 tummare såg den lite cool ut, blir intressant att se den med vinterdäcken på…


Med högsta utrustningsnivån, dragkrok, vinterdäck, automatlåda och en V6:a som slurprar både bensin och etanol (E85) gick den loss på 350.000. Då är det skinn, automatlåda, DVD i taket och en massa extrautrustning, prisvärt får man säga. Hör och häpna, i högsta nivån ingår också strålkastarspolning (undrar hur Dodge tänkte där!?) Man kan kyla sin Cola i handskfacket och dryckeshållarna mellan stolarna fram lyser inbjudande i mörkret (det var en mörk regnig höstkväll).

Efter en genomgång av alla flexibla stolslösningar (de sista två sätena fälls in i golvet i skuffen) så tog vi en tur i granskapet. Lade i backen och back-kameran visade upp läget bakom bilen (mycket bra upplyst med tanke på den mörka kvällen). Den är väldigt lättkörd, känns smidig och är egentligen bara någon decimeter längre än en Passat, men detta är en modern jänkare, en glidarbil med muskler (om man vill ha virvel i bensintanken). Den hade snittat 1.2 l/milen hittills (notera dock att den bara gått 20 mil…) på bensin, antar att det är runt 1.4 blandad körning på etanol (minst).

På nåt sätt har jag lite svårt för jänkare, det är som med t.ex. Kia Ceed, listan tickar för alla boxar men nåt saknas. Jänkare känns som förklädda muskelberg, tänk dig Mr. T som Babsan. Men det är väl det här som är nya tidens jänkare, mjukrullande familjeglidare som serverar välkyld Cola till DVD filmen mot en avlägsen ljudkuliss av mullrande jänkarjärn, some like it, some don’t.

Snart kommer Babsan med en lätt ansiktslyftning men det verkar inte förändra vidare mycket, jag skulle inte ha köpt den, drivlinan är för ineffektiv (traditionellt amerikanskt järnspett utan finess), man får bara 2 års nybilsgaranti och i mina ögon är den inte extremt olik en buss av Voyager stuk ( den ser dock bättre ut live än på bild).

Jag hade köpt en ny Sharan, säkerligen hade jag inte fått all extrautrustning men jag hade fått skjutdörrar, betydligt mer optimerad drivlina och ja, den hade sett mer kackig (busslik) ut, jag hade fått Babsan utan Mr. T.

Några tester:

http://www.automotorsport.se/news/10988/dodge-nya-crossover-journey/

http://www.teknikensvarld.se/documents/citroen/c4-picasso-dodge-journey/index.xml

http://www.teknikensvarld.se/provkorningar/dodge/dodge-journey-20-crd/index.xml

http://www.smartson.se/test/bil/dodge-journey.htm

 

EmailShare

5 reaktion på “Dodge Journey – nya tidens jänkare

  1. Se upp för automatlådan som kan vara livsfarlig på Dodge och Chrysler! Minst en person har dött, så hon lagt i P-läget för att flytta något bakom bilen och växellådan själv lagt i R och backat över henne! Dåliga lådor alltså. Enligt det jag läste på en sida så visade det sig, när Chryslers tekniker provade växellådorna på detta sätt, att de lade i backen själva i ca. 20% av fallen!

    Lita alltså inte på P-läget med motorn igång.

    • Är sugen på Dodge, men undrar hurvida det stämmer som ovan säger och de 20%? Källa? Låter inte rimligt enligt mig.

      //Magnus

      • Jag har inte källan kvar, men hittade uppgifterna på ett bilforum, tror jag. Kanske var det en biltråd på Flashback. Jag klickade på en länk där och kom till en amerikansk sida där man hade en film/reportage om det hela, om jag minns rätt. Du får googla på ”Dodge dålig växellåda” på svenska och engelska etc. så kanske du hittar det.

        Fler brister finns hos Chryslerkoncernen tydligen: de sparar in på små saker som är viktiga för kvaliteten och ev. säkerheten för att spara ytterligare några dollar, då de varit extremt pressade ekonomiskt.

        Detta är uppgifter jag hittat på olika sidor på nätet och inte förstahandsuppgifter. Jag kan tillägga att jag själv gärna hade kört en Jeep eller Challenger, så jag är inte någon anti-Chryslertyp.

        Mvh

        Erik

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>