Familjebilar med plats för 6 eller 7, glöm inte Coop testet!

När jag var liten låg vi i skuffen när det var pappas tur att skjutsa till fotbollsträningen. Idag ska alla sitta bältade och säkert – således har trenden kring att erbjuda 2 extra säten växt sig stark hos biltillverkarna i takt med att vi blir alltmer säkerhetsmedvetna. Familjen som har 4 barn måste onekligen ha en bil som har minst 6 permanenta säten (t.ex. Mitsubishi Grandis, Seat Alhambra/VW Sharan eller den mindre men flexibla Honda FR-V) men många familjer med 2-3 barn vill kunna skjutsa mormor och morfar också om de nu skulle göra sig besväret att hälsa på, eller kanske köra halva fotbollslaget till knatteträningen.


Uppdatering! Läs mina familjebilstester av VW Sharan/Seat Alhambra, Ford Galaxy, Kia Sorento, nya favorit SUVen Hyundai Santa Fe och en massa andra bilar, t.ex. 5+2 sitsiga Mitsubishi Outlander.

Nästan alla tillverkare har någon modell som ger dig möjlighet att att åka fler än 5 personer men det är väldigt stora skillnader och för en familj med barn så bör man fundera igenom hur man vill använda de extra sätena. De flesta sjusitsiga bilar tar stor del av bagageutrymmet i anspråk (de två sista sätena fälls upp ur lastgolvet) vilket gör att en barnvagnar etc får det trångt i skuffen när man använder alla säten.

Har man fyra barn (eller fler!) gör man klokast i att köpa en riktig sjusitsig bil, t.ex Chrysler/Lancia Voyager eller Renault Espace eller liknande, let’s face it, du behöver en buss!

För några år sedan var det i stort sett bara minibussar (MPVs) som var sjusitsiga, nu finns två extrasäten till många olika typer av bilar, t.ex. är det väldigt populärt i stadsjeepar och crossovers, eller SUVar som de flesta säger. Köper man en Volvo XC90 idag är man riktigt puckad om man inte köper den sjusitsiga, även om man inte någonsin kommer att ha användning för extrasätena, när bilen säljs som begagnad är det de extra sätena som avgör andrahandsvärdet.

Om man nu måste ha fler än 5 säten så är minibussar i särklass bäst för familjer, dels för att de är framtagna för just familjer (smarta fack, surroundspeglar, ”in car entertainment”, bra utsikt för alla åkande, ingen kardantunnel, etc) samt takkonstruktionen gör att det är ganska okej takhöjd bak. Dessutom är de grymma när man ensam åker till IKEA, man fäller ner 5 stolar i golvet (i vissa modeller får man plocka ur dem, meckigt!) och då har man en riktigt flyttbuss som sväljer en hel dags bohaghandlande.

Sen har vi dörrfrågan… vissa minibussar har vanliga dörrar bak, andra har skjutdörrar. Jag tycker skjutdörrar är helt oslagbart på denna typ av bil, visst det är en dyrare konstruktion som kan gå sönder men fördelarna är enorma:

  1. Öppningen alltid stor, spelar ingen roll om man när trångt parkerad på Coop, man kommer alltid åt att hjälpa ungarna att spänna fast sig. Lastning och lossning förenklas, kolla på proffsen; hur många budbussar har vanliga dörrar bak? – en skjutdörr ger enormt mycket mer flexibilitet. Insteget till den tredje sätesraden blir också mycket bättre.
  2. En vanlig dörr glider gärna igen om man är parkerad i motlut, barn kan lätt klämmas när den glider igen eller när man måste runda bakdörren (speciellt när man är trångt parkerad på Coop) för att hjälpa till i baksätet. Man får en bättre överblick var alla är när det inte är en massa dörrar som står öppna och hindrar sikten.
  3. Vissa större minibussar är ganska breda, när du står på en vanlig parkering med bilar på varje sida har du inte så mycket utrymme att spela med, en skjutdörr ger fri passage längs sidorna på bilen.

Om man behöver en riktig minibuss så är skjutdörrar oslagbart. Tillverkarna säger ibland att de valt konventionella bakdörrar för att behålla ”bilkänslan”, skjutdörrar blir för mycket ”busskänsla”, tror fan det, men behöver man en buss så ska man ha en buss, skjutdörrarna vinner alltid. Egentligen fattar jag inte varför det inte finns vanliga kombis med skjutdörrar?


Baksidan med minibussarna är ofta körupplevelsen, men det är inte så konstigt, med hög tyngdpunkt och dina 4-5 guldklimpar i baksätena så kan du inte förvänta dig så mycket. Ford S-Max är väl den som är roligast, på samma sätt som att Nyckelpigan är roligaste berg och dal banan på Gröna Lund.

Här listas några 5+ sitsiga bilar med snabba omdömen (skicka gärna mail (familjebilen@gmail.com) med ditt omdöme eller nämn bilar jag missat):

Minibussar MPV:

Lancia/Chrysler Grand Voyager – Om Volvo gjorde en minibuss skulle den nog vara ganska lik (sävlig, ombonad och törstig), skjutdörrar är dock helt rätt!

Chevrolet Trans Sport – Tveksamt alternativ

Chevrolet Uplander – bör inte ratas osedd, läs detta test.

Citroen C8 – Strulpelle enligt min granne, dock bra familjebuss (när den går), släkt med Peugeot 8007 och Fiat Ulysses

Opel Zafira Tourer – Rätt bra, ganska trevlig att köra, inte rymlig om man är 7, ett test från 2007

Opel Meriva – ogillar bakdörrarna, läs testet

Renault Espace – Bra och flexibel, Renaultkvalité på gott och ont

Renault Grand Scenic – Bra och flexibel, Renaultkvalité på gott och ont

Ford Galaxy – Rymligare än S-Max men också mer buss, synd att den inte har skjutdörrar. Jag har familjebilstestat Ford Galaxy under en vecka och du kan läsa mer om den här.

Ford S-Max – Trevlig att köra, har dock lite svårt för Fords modellstrategi där Galaxy, S-Max och Grand C-Max är ganska nära varandra och där Grand C-Max triumfar med skjutdörrar. Ytterligare ett test. Ett till kring drivlina

Ford Grand C-MaxTickar ganska många boxar, dessutom skjutdörrar, gamla C-Max tyckte jag var lite B jämfört med en Scenic men den här tål nog en titt, synd bara att den känns rätt så plastig bakom ratten.

Peugeot 5008 – bra paketering, flexibel

Mazda 5 – Trevlig att köra, skjutdörrar, bör kanske helst ses som 6-sitsig, Mazda5 är ganska smal, ett till test här

Honda FR-V – Udda men funktionell

Fiat Multipla – Udda men funktionell (dock mest udda)

Mitsubishi Grandis – Snygg och trevlig, lite törstiga motorer

Fiat Freemont/Dodge Journey – Mycket för pengarna men är tveksam till andrahandsvärde och hur bilarna håller på sikt.

VW SharanVerkar klockren, nära släkt med Seat Alhambra (samt tidigare Ford Galaxy). Jag har familjebilstestat Volkswagen Sharan under ca 10 dagar och du kan läsa mer om den här.

VW Touran – Passat i minibussformat, 2 nödsäten

Honda Shuttle – Ingen åsikt

Hyundai Trajet – Burkig, törstiga motorer

Kia Carnival – Rätt ok, kommer totalt uppdaterad år 2013, dock ljummet mottagande så här långt.

Toyota Avensis Verso – Finns endast som begagnad

Toyota Corolla Verso – Två nödsäten, test av bloggande bilspion

Toyota Previa – Finns endast som begagnad men här ett test då den var ny

Stadsjeepar/crossovers SUV:

Volvo XC90 – Med två nödsäten, dock bra säkerhet för alla 7.

Hyundai Santa Fe – Två nödsäten

Jag har familjebilstestat Hyundai Santa Fe 2013 under en vecka och var förförd, läs testet här.

Kia Sorento – Bäst enligt familjebilen 2011 läs familjebilstestet av Kias stor-SUV!

Nissan Qashqai (+2) – Två nödsäten

Chevrolet Captiva – Två nödsäten

Land Rover Discovery – Rejäl men dyr

Nissan Patrol – Stock och sten, inget problem!

Mitsubishi Outlander – Nya Outlander är en riktigt bra bil, tar 5 personer galant och har två bra extrasäten. Jag har familjebilstestat nya Mitsubishi Outlander under en veckas tid, läs mitt test här. Den kommer under hösten 2013 också som laddhybrid, intressant!

Mitsubishi Pajero Wagon – Ingen åsikt

Toyota Landcruiser – Populär världen över

Riktiga bussar om du behöver 9 platser, tyvärr tunt med omdömen, men behöver du så många platser har du ju inte så mycket att välja på:

VW Transporter – Ingen åsikt

VW Caravelle – Ingen åsikt

Fiat Ducato – Ofta bas i husbilar

Ford Transit – Ingen åsikt

Hyundai Starex – Ingen åsikt

Mercedes Vito – Ingen åsikt

Coop testet!

Ett måste när du provkör en minibuss är att ta med dig 4 ungar till Coop i rusningstid, handla en vagn full av varor och sedan tar du tid på hur lång tid det tar att packa in och komma iväg. Om du testar detta några gånger med olika sjusitsare så kommer du att upptäcka:

  1. Det går ca 1 minut och 30 sekunder snabbare att komma iväg om bilen har skjutdörrar
  2. Antalet nära döden upplevelser (när nån av ungarna plötsligt är borta, springer iväg eller gömmer sig) är oftast 50% färre om bilen har skjutdörrar. Ungarna gillar att klättra in själva så de är i bilen istället för runt bilen, risken för hjärtinfarkt blir nästan obefintlig.

Kommentera gärna eller skicka mig mail (familjebilen@gmail.com) med omdömen eller bilar jag missat! Just nu skulle jag säga att Sharan/Alhambra är svårslagen för de som behöver 7 platser och Grand C-Max för de som behöver 4  (-5) platser+2 nödsäten.

EmailShare

9 reaktion på “Familjebilar med plats för 6 eller 7, glöm inte Coop testet!

  1. Pingback: Opel Meriva – Men vem är Årets familj? « Bil för familjen

  2. Pingback: Hyundai Santa Fe – fula ankungen gone premium (nästan) « Bil för familjen

  3. Pingback: Bästa familjebilen just nu! « Familjebilens blogg med biltester och tips på den bästa familjebilen – olika bilar för familjen

  4. Pingback: Ford Galaxy – familjebilstestad! | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

  5. Pingback: VW Sharan – första intrycken | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

  6. Pingback: Gästinlägg – Familjebilar med mer än 7 säten | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

  7. Men vilken av dem är bäst om du faktiskt behöver ta med 7 personer och hadla på coop? Sharan har ju knappt plats till mer än två matkassar bakom 3e rad. Galaxy är ju sämre än quashqai.

  8. Är just nu på jakt efter en sjusitsig bil då familjen kommer utökas snart med en medlem. I dagsläget är vi två vuxna och tre barn. 9, 6 och 5 år, men en fjärde är på väg. Så nu har jag börjat titta rundor på ny bil där alla får plats. Det största problemet är ju att hitta en bil där barnvagnen får plats om alla sju säten är uppe. Vi vill ju ha en bil och inte en buss.
    Någon som har något förslag?
    Jag har varit ute och provkört en Audi q7. Där känns det som vi ska kunna få plats. Tror det saknades 1cm i kofferten för den barnvagnen vi tittat på men det kan man nog lösa genom att luta vagnen lite eller ta bort ett hjul.
    Andra bilar jag spanat på ( dock ej provat eller tittat på i verkligheten ) är Fiat feemont och nya Renault espace. Dock har den ju inte kommit ut än
    Kom gärna med er åsikt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>