Är du lång och vill bli nöjd? – Subaru Legacy

 

En släkting övergav sin gamla V70 Classic och slog till på en ny bil för familjen, en Subaru Legacy. I somras var vi ute och turistade lite med våra familjer och Subaru Legacy är en  riktigt trevlig bil. Subaru har extremt nöjda ägare och mycket utrustning ingår i prislappen, den nya Legacy modellen är större än föregångaren och min släkting som är närmare två meter lång kan sitta bakom sig sjäv i baksätet, något han inte kunnat i de tidigare bilarna familjen åkt runt med (Passat och V70).

I en jämförelse är den en japansk BMW ( Toyota Avensis är i så fall en V70), den är rolig att köra, driver på alla fyra hjulen och känns gedigen och stabil, visst lite plastig här och var men den kostar inte som en BMW heller, särskilt om man jämför utrustningsnivåer.

Baksidan med Subaru Legacy är just där bak… Den är inte jättestor i bagaget, man får givetvis enkelt in barnvagnar, väskor och kassar men det är ingen storlastare. Lite som en BMW fem-serie.


Om man (som jag) vill sitta lite högre finns Subaru Legacy också som en ”Outback” modell (crossover eller nästan-SUV) och påslaget för ökad markfrigång och högre sits är inte så farligt, ca 20 000.

Subaru har också schyssta garantier och på min gata finns det ingen som har en (förutom en fjunig 18-åring som har en söndertrimmad Impreza), så om du känner dig lite less på alla standardkombis i 300.000 kronorsklassen bör du definitivt åka och testa Subaru Legacy, särskilt om du är närmare två meter, det andra alternativet för långväxta är Skoda Superb Combi som till och med är lite billigare men inte har fyrhjulsdrift som standard.

Är Subaru nåt för dig? Kommentera gärna!

http://www.gp.se/motor/tester/1.250821-subaru-legacy-2-5i-kombi

http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/subaru/pressrelease/view/subaru-behaaller-vaerdet-baest-574857

EmailShare

13 reaktion på “Är du lång och vill bli nöjd? – Subaru Legacy

  1. Subaru gör fina bilar och just Legacy har ett stort baksäte också. Rostskyddet är däremot dåligt. Jag såg påtagliga rostangrepp på avgassystemet för något år sedan på en sprillans ny Legacy. Köper man en Subaru bör man besöka en rostskyddsanläggning omgående. Då kommer bilen nog att hålla i många år utan så mycket rost.

    Sen har det visat sig att boxermotorerna (deras boxrar) inte levererar lika stort vridmoment i förhållande till motorvolymen som andra motorer. De har alltså mindre effekt, vilket kombinerat med den permanenta fyrhjulsdriften gör dem lite törstiga.

  2. Pingback: Toyota Avensis – prisvärd lobotomi « Bil för familjen

  3. Jag har en Subaru Legacy 2005a, Automat,med 2.5i motorn, som jag nu ägt i 3 år.
    Törstig tycker jag inte den är alls faktiskt.
    0.82 är deklarerad förbrukning (0.83 med manuell) och jag kör på ca 0.85 blandad – helt ok för sin ålder/storlek/4wd tycker jag.

    Rostskyddet har jag läst om på andra ställen också- kollar regelbundet min bil, som inte är efterbehandlad – hitills finns ingen kaross elelr kritisk chassirost (ytrost som på ALLA bilar finns förstås på axlar, avgasrör och andra utsatta ställen under bilen).

    Däremot så är iaf inte den förra generationen av Subaru (möjligt att det har förbättrats nu) anpassade till långa personer skulle jag vilja säja. De som jag har provsuttit har en ganska kort dyna, och det är iof en smaksak, men på längre körningar så blir tom jag (180 lång) lite trött i benen – tur då att farthållare är standardutrustning :)
    /K

  4. Har en 2010 outback 2.5i och är supernöjd så här långt. Underbar att dra husvagn med och lika underbar på vintern. 3 års fri service är också bra, men är lite orolig för vad kostnaden för service kommer att hamna på efter de första tre åren.(?) Rostskyddet är väl sisådär, men sällan ser man ändå en rostig Subaru konstigt nog, och om avgassystemet rostar (som nån skrev) klandrar i alla fall inte jag själva bilen för. Två saker stör mig dock: 1.Det finns ingen varningslampa som tänds när spolarvätskan håller på att ta slut, helt plötsligt kommer ingen spolning bara och då vet man att det är slut. 2. Elektronisk parkeringsbroms (iofs snart standard på alla bilar) vilket innebär att man i en nödsituation inte kan använda p-bromsen som nödbroms om de vanliga bromsarna slutar funka (vilket redan har hänt en gång med en -10 outback). Annars supernöjd, den känns som en premiumbil.

    • Jag har inte någon varning för spolarvätskan i Hondan heller, störigt så här års. Hade det i vår 2002 Scenic men den lyste å andra sidan alltid; först läckte behållaren och därefter blev det fel på givaren.

  5. Är en trebarnsfar som funderar på att byta bort min -07 Multivan som är en fantastisk bil/buss på många sätt men som ofta känns FÖR stor (i-landsproblem så det skriker om det, jag vet) och som saknar 4-hjulsdrift. Sneglar mest på V70 och Passat men har också besökt Subaruhandlaren. Jag känner att jag verkligen BORDE gilla Legacyn som har allt det jag söker såsom utrymmen, kvalitet, körglädje och inte minst en omvittnat duglig 4-hjulsdrift. Men, och det är ett men som jag har svårt att komma förbi, den är så ful att jag tycker synd om den… Vad hände på designavdelningen? Finns det överhuvudtaget en sådan på Subaru eller avvecklades den då man var klar med förra generationens legacy som ju var riktigt trevlig att titta på? Katastrof. V70, passat och Multivan är minsann inga legendariska skönheter de heller men signalerar i alla fall något slags funktionell ”du-kan-lita-på-mig-mentalitet”. Vad signalerar Legacyn?

    • Den kräver tillvänjning for sure, det jag tycker är läskigt är att den ser väldigt olika ut framifrån och från sidan, det är svårt att förutsäga hur den ser ut från olika vinklar, sen om detta är tillräckligt för att inte köpa låter jag vara osagt. Den är i alla fall snyggare än vad denna eventuellt icke-existerande designavdelning lyckades klämma fram under namnet Tribeca. Första generationens Tribeca måtte ha varit svårsåld, särskilt sett till den liga den anslöt prismässigt.

  6. Är nöjd med min outback, men funderar ändå på att testa en honda cr-v nästa gång. Inte för att den är varken snyggare eller bättre egentligen, utan för att den har kamkedja och en 4wd som duger bra så länge man inte kör för långt ut i skogen. Att behöva punga ut med ca. 8.000 spänn enbart för kamremsbytet (ca.12.000 för hela servicen) var 10.000:e mil är inte kul. Subarus dieslar och 3.0 liters bensinare har förvisso kedja, men dras då istället med andra dyrare omkostnader (partikelfilter, försäkring, andrahandsvärde m.m.). Om subarus 2.5l bensinare får kamkedja i framtiden (vilket jag tror) blir det utan tvekan en sån igen.

    • Dieslarna behöver inget byte av partikelfilter då dom är självrengörande. Jag tycker det jag ska hämta imorgon var en fröjd att både köra och att titta på. Grym väghållning i djup snö. Vilket min v70 2.4D -09 absolut inte klarade av.
      Subarun är lätt och smidig och skitrolig. Plus att den är grym att dra husvagnen med.

  7. Pingback: Saab 2.3t Biopower SportCombi begköp – gästinlägg « Familjebilens blogg med biltester och tips på den bästa familjebilen – olika bilar för familjen

  8. Pingback: Saab 2.3t Biopower SportCombi begköp – gästinlägg « Familjebilens blogg med biltester och tips på den bästa familjebilen – olika bilar för familjen

  9. Pingback: Familjebilar i olika kategorier – bästa familjekombin för dig 2013! | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>