Passat – en lagom budgettysk för familjen

 

Passat är en av de mest sålda familjebilarna. Den har sett likadan ut i ganska många år och nu kommer nästa version. Enligt de som redan sett den live är den nya lite av en besvikelse, Volkswagen har väl inte vågat ändra för mycket på ett vinnande koncept, fegt och tråkigt som fan, men säkert ett väl övervägt affärsbeslut.

Efter att ha spenderat många mil i hyrda Passater på sommar och vintersemestrar (den Peugeot 206 vi hade då funkade perfekt som cityloppa, men var inget att ha när familjen skulle ut och långåka) vill jag ge mina synpunkter på den utgående modellen.

Passat är lagom… Om V70 är lagom på ett kräktråkigt sätt, Avensis är lagom på ett lobotomerat sätt så är Passat lagom på ett småroligt sätt. Det må låta positivt (med tanke på de festprissar jag just jämförde med) men betoningen är på lagom. Och det är väl därför grejerna säljer.

Passat kan fås med en massa olika drivlinekombinationer (gas, bensin, diesel, manuell- eller automatlåda, 2 eller 4 hjulsdrift). Blanda och mixa fritt, dock funkar inte alla kombos! Lägg till detta en massa teknikpryttlar och kombinationsmöjligheterna är oändliga.


Man kan lasta lagom mycket i den, den är lagom rolig att köra, den är lagom tyst, ja lagom allt igenom. Perfekt för den svenska familjen kan man tycka! De integrerade rullgardinerna/solskydden i bakdörrarna är ett måste (särskilt om man inte köper tonade rutor) och kan man bör man köpa läderklädseln. Varför kosta på sig denna lyx mån tro? Jo, sittdynorna i Passaten är nämligen räfflade och av någon anledning fastar det riktigt mycket skräp och skit på dem, hopplöst jobbigt att rengöra. Tittar man på en begagnad Passat utan läder räcker en snabbtitt i baksätet så vet man om det är en barnfamilj som haft den (det gäller dock tyvärr alla begbilar, barnfamiljer äter baksäten till frukost och sen oftast återförs en betydande del av måltiden till sätet igen i lösare form)

Baksätet är också enligt mitt tycke bilens svaga punkt. Min kollega som har en Passat sa att ”därbak sitter ju aldrig jag” och det är säkert helt sant, oftast är det mannen som kör och frun sitter bak med något av barnen när hela familjen är ute och åker. Så är det oftast hos oss också men under en av våra långfärder var jag inte lämplig som chaufför (kaffekoppen i Volvo skulle ha råblinkat). Då satt jag bak och man kan tamejfan inte hitta en skön position utan att få träsmak, jag kunde inte somna fastän en spikmatta framstod som en Hästens i min shut eye trånande skalle. Min fru hade tidigare sagt att baksätet var obekvämt men det gjorde ju inte mig så mycket då, jag hade fullt sjå med att knappa på framstolens elektriska inställningar. ”Det är ju viktigast att den som kör sitter bra” tänkte jag och fick det så bekvämt att jag inte kunde hålla mig vaken.

Nu är ju ett obekvämt baksäte sällan ett stort problem vid bilköpet, det är ju mannen som oftast driver införskaffandet av familjebil och han kommer ju oftast inte att sitta där bak så vem bryr sig. Mitt råd till alla manliga, skenbart jämställda, Passatspekulanter är: Köp inte alltför bra stolar fram, de kan leda till ofrivillig baksätesåkning.

Passaten har ytterligare två negativa sidor:

  1. Den är ju näst efter V70 vanligast på min barnfamiljtäta förortsgata men vilka bilar som finns på min gata betyder säkert lite för ditt bilköp.
  2. Den säger mig att du inte hade råd med en Audi A6 men var smart nog att inte köpa en A4, ta det som en komplimang om du vill.

Kommentera gärna, verkar som om familjebilssurfare är oförmögna att dela med sig av sina åsikter, förutom jag då förstås.

Nya Passat prissatt!

Se även http://www.automotorsport.se/nyhetsbrev/news/21628/vw-passat-s%C3%A5-mycket-kostar-den/

Testad: http://www.svd.se/naringsliv/motor/biltest-volkswagen-passat-tdi-140_5589051.svd

EmailShare

26 reaktion på “Passat – en lagom budgettysk för familjen

  1. Pingback: Köp så stort ni kan! « Bil för familjen

  2. Se upp för VAG-koncernens bensinmotorer som skär alltför lätt. De klarar inte alltid de långa oljebytesintervallen som den är inställd på via datorn/oljekvalitetssensorn. Byt olja var 1500:e mil om ni köper en bensindriven VAG-bil. Motorer som gillar att skära är t.ex:

    1,8T
    2,0T
    1,4-litersmotorn (nya)
    1,6-litersmotorn (nya)

    • Jag menar själlöst, brist på passion. Avensis är en kanonbil på många sätt men det är nåt med den som gör att den är tråkig, mest vad gäller körupplevelsen. Det är som i ett förhållande, om det inte finns lite personlighet, lite jävlar anamma, lite givande och tagande så blir det ett lobotomerat förhållande, ingen passion.

  3. Pingback: Familjer med 100.000 – 300.000 i bilbudget « Bil för familjen

  4. Pingback: Toyota Avensis – prisvärd lobotomi « Bil för familjen

  5. Pingback: Små och mellanstora suvar – glöm de små! « Bil för familjen

  6. Pingback: Cross Passat « Familjebilens blogg med biltester och tips på den bästa familjebilen – olika bilar för familjen

  7. Pingback: Går den in? « Familjebilens blogg med biltester och tips på den bästa familjebilen – olika bilar för familjen

  8. Pingback: Peugeot 508 SW – familjebilstestad! « Familjebilens blogg med biltester och tips på den bästa familjebilen – olika bilar för familjen

  9. Pingback: Saab 2.3t Biopower SportCombi begköp – gästinlägg « Familjebilens blogg med biltester och tips på den bästa familjebilen – olika bilar för familjen

  10. Men om jag väljer att tänka på min oftast baksätesåkande fru, vilken familjebil skall jag välja då? Fakta: fyra i familjen, varav två långa vuxna (1,90 resp. 1,79) och en 6 åring som sitter bak samt en snart 3 åring som åker bakvänd fram. Idag åker vi A6 Avant Quattro -05 och trivs rackarns bra men nyare bil skall införskaffas. Jag kör mkt och ofta på sämre vägar så komfort är viktig faktor för mig. Krav på ny bil: fyrhjulsdrift, hyffsat bränslesnål, bra lastutrymme, komfort för alla, höjd över mark (bor och kör i landsbygd numera = aldrig mera Audi eller annat med stötiga och låga sportchassin). Bilar jag tittat på än så länge är Passat Alltrack, XC70 samt Subaru Outback. (A6 Allroad är önskebil men för dyr vilket svider för en inbiten Audiförare. Skulle inte ekonomi spela roll alls blev det väl en Q7 eller snarare Range Rover) Kvar att titta på är Skoda Superb Alldrive (Jag är skeptisk på förhand, har svårt för varumärket. Förlegad inställning jag vet, men känsla är hyffsat viktigt i mina bilköp. Dessutom är markfrigången lika dålig som Passaten). Volvon ligger högst på min lista hittills. Jag vet att det är ett ”tråkigt” val men komforten är överlägsen (för mig som lång förare) och markfrigången är bra, kampanjpriserna gör den dessutom ekonomiskt jämförbar nu. Outbacken borde vara mitt val kan tyckas men den nya är så anskrämligt ful och tråkig invändigt, även om säteskomforten i nya modellen börjar likna nåt. Passaten är schysst men markfrigången fånig i jämförelse.
    Just nu lutar jag alltså åt Volvon, men jag har förstått att baksätesutrymmet lämnar lite att önska och det är en faktor jag måste ta hänsyn till med tanke på att vi i minst ett år till åker med en lång vuxen där bak med bakvänd barnstol framför. Så vad fasen skall jag välja för bil?? Passaten är inte så mkt bättre där bak än Volvon eller? Är bästa alternativet att glömma subjektiva känslor och välja Subarun eller ännu ”värre” Skodan? Eller nåt helt annat? Välmotiverade förslag mottages tacksamt!

    • Tack för utförlig kommentar, skulle gärna göra ett gästinlägg av detta då du nog inte är ensam med samma grubblerier!
      Ja, du har ju onekligen koll på de mest uppenbara kandidaterna och t.ex. Superb och Outback är båda riktigt bra bilar, med olika styrkor och svagheter men utrymmesmässigt i baksätet är de svårslagna, särskilt Skoda Superb Alldrive som erbjuder sjukt benutrymmet och mer komfort OCH bättre bagageutrymme än Outback, å andra sidan är ju Subarun en ”riktig” fyrhjulsdriven bil. XC70 och Passat Alltrack får svårt att hävda sig om man tittar i baksätet, men de har givetvis många andra kvaliteér precis som du nämner. Jag tolkar att ”premiumkänsla” är ganska så viktigt för dig och då faller nog egentligen Outback bort mot Superb, den är och känns i det mesta som en Passat.
      Du nämner Range Rover, men jag förstår inte riktigt varför du inte nämner fler SUVar (förutom också Q7 på drömlistan)? Moderna SUVar drar definitivt inte mer än den bil du har nu och körupplevelse och komfort är inte långt ifrån de bilar du listar. Ska du köpa helnytt eller typ 1 år beg?

      SUVmässigt med de krav du har skulle jag kolla på:
      Mazda CX-7 (finns snart endast som beg men är så nära en X5 man kan komma)
      Santa Fe (den nya har kommit och den gamla finns till bra priser)
      Mitsubishi Outlander (den nya modellen)
      Honda CR-V (modell 2013)
      Kia Sorento (modell 2012)

  11. Tankarna snurrar… Kollade in ngr tester på CX-7an, jag visste faktiskt inte att den fanns med diesel numera. Många plus med den spisen men det verkar finnas två stora men; baksätet och seg inkoppling av bakhjulen. (Vi bor i en backe kan man säga och att hålla på och ta fart halva året för att komma till jobbet/skolan/dagis är inte lockande). Har också läst ngr andra tester med Skoda Alldriven och många anmärkningar på komforten finns det, vilket kanske kan åtgärdas med mindre fälgar/högre profil på däck?

    Flera SUVar kan nämnas definitivt. Tyvärr går många bort direkt på bagageutrymmet/baksätet. För att komma upp i utrymme blir storsuv ett måste och de faller oftast på pris och/eller drift. Jag har innan familj kom in i bilden ägt flera rekordeliga SUVar (Cherokee, Explorer, Defender, Discovery) men de har alla fallit platt till marken. Utmärkta fordon i stad och terräng men alla mil däremellan är de mest en pina tycker jag. Många moderna SUVar drar som du nämner inte mer bränsle än min nuvarande A6a (0,95 snitt) men jag vill definitivt mindre. Några månader 2012 har Statoilräkningen passerat 8 tkr och det gör ont!

    Till bilden hör också att vi har en L200 dubbelhytt som fungerar bra som hämta/lämna dagis/skola samt jakt/slit å släng-bil. Utan den hade en terrängduglig SUV varit av större behov.

    Om jag tänker i helt andra banor så kan också familjens behov täckas av en liten snål pendlarbil typ A3 Q eller Golf 4M till mig (95% av all körning gör jag trots allt ensam) och en större SUV till familjebil/jakt/slitåsläng…

    Nya bilen som ger mig sådan beslutsvånda blir en tjänstebil. Ny eller jahreswagen, jag väljer hellre bättre beg bil som jag verkligen vill ha än ny som jag inte vill ha, och ja viss premiumkänsla är önsvärt.

    • Att köpa en kvick, bekväm, snål och säker pendlarbil är nog egentligen ingen dum idé, blir lite fundersam på om markfrigång är viktigt eller ej? Ni verkar ju klara er med endast fyrhjulsdrift (men så har ni L200:an som kan grovjobba om det behövs).
      Förstår att detta ger en hel del beslutsvånda men kanske är en A3 Q och en bätte beg XC90 (det är ju inte heller en dålig kamrat på landvägen, även om den kanske är mer bekväm än kvick) en bra line-up…

      Andra beg alternativ är kanske Toyota Landcruiser, Mitsubishi Pajero, Nissan Patrol – inte mkt premium men härlig :-)

      • En pendlarbil måste inte ha extra markfrigång, iaf inte så länge det finns en större bil hemma på gården med den egenskapen. Kombinationen du nämner, A3 Q och XC90, har jag funderat på och den är onekligen intressant. Det är ju pendlarbilen som gör många mil och familjebilens förbrukning blir inte lika viktig om än inte oviktig. XC90 kan bytas ut mot t.ex M-B ML eller ännu hellre Landcruiser (gillar starkt, riktigt bekväm och stor och ersätter ju fullt ut L200an som jaktbil). Anledningen till att jag inte direkt väljer denna lösning är att jag då måste göra en dålig bilaffär (som om det fanns bra..) och en ruskigt dålig.. A6an har jag lagt ner lite kr på och L200an har nyrenoverad motor för fånigt mkt pengar. Behåller jag A6an som familjebil å säljer L200an så har jag inte längre ngn bra jakt/slit å slängbil och L200an fungerar definitivt inte som familjebil. Tre bilar vore ju en lösning men det har jag inte plats med, frun skulle vägra dessutom.

        • Ok, ska L200 vara kvar så måste det bli en kombi, ta med bilbarnstolar, fru och barn samt en stor portion tålamod och åk och testa Superb och en E-klass, ev en ettåring i Mercedesfallet?

          • Jag skulle dock vilja slå ett slag för Kia Sorento och Hyundai Santa Fe också. Vet inte om du kört en sådan nyligen (mao det senaste året) men tar du en sväng i en ny Sorento kommer du ha väldigt svårt att motivera steget upp till ML eller Landcruiser för dig själv.

  12. Enligt Råd & Rön går inte krockkudde fram att koppla ur på CX-7an! Är det sant så går ju den bilen bort helt som alternativ för oss, synd

    • Varför går den bort pga främre krockkudden? Detta är lite religiöst för vissa men vi har våra barn bak sen de föddes, i CR-V 2007 går främre airbag inte heller att stänga av. Om dina barn är 6 och 3 då kommer väl inte 3-åringen att bli långvarig i bakåtvänd stol – max 1 år till kanske, särskilt om pappans längd gått i arv :-) och varför kan inte det barnet sitta bakåtvänd i baksätet isf? Att ha barnen bak är lite nervigt när man har en nyfödd på 3 veckor som man åker själv med, men med så pass stora barn är det inga problem, mina barn (2,5 och 5,5) åker i baksätet och de har jättebra sällskap och utbyte av varandra. Om du tänker ha bilen i 3 år så har jag svårt att se varför ingen avstängning av främre krock-kudden skulle vara en show-stopper, då kan ju du och frugan börja åka tillsammans fram också ett år tidigare, eller hade ni tänkt ha fortsätta ha minstingen fram även när barnet fått framåtvänd stol? Ska ni ha en nummer 3 (och således vill ha ett spädbarn fram) så kan det ju vara läge att tänka om, men då måste ni kanske upp en storleksklass hur som helst.

  13. Anledningen till han åker fram och kommer fortsätta med det så länge han sitter bakvänd är att det för en fullväxt :-) vuxen är ogörligt att sitta ngn längre stund i stolen framför en bakvänd barnstol i baksätet. Det gäller även för en såpass rymlig bil som A6. (Kanske går det i en Superb?) I vår förra bil, en Sharan, gick det bra att ha båda barnen bak för där kunde man skjuta tillbaka bakre stolar tillräckligt långt för att framstolen skulle fungera som vanligt. När barnvagn skippades blev jag jättenöjd för då tyckte jag att jag kunde återgå till vanlig kombi, jag vill inte tillbaka till Sharanklass. I vår L200 sitter båda barnen bak eftersom krockkudde inte kan stängas av, och passagerarsätet fram på den är därmed obrukbart för alla.

    Hur löser ni bakvänd stol bak i er bil? Får verkligen en vuxen bekvämt plats framför?

    • Vi är 176 och 172 cm, mao inte fullväxta, och då funkar det fint. Precis detta är en parameter jag brukar testa i mina familjebilsteter och utslaget är förvånande ibland, t.ex är det mycket bekvämare på passagerarsidan fram med en bakåtvänd bilbarnstol bakom sig i en CR-V än i en XC90. En A6 skulle jag inte kalla rymlig i annat att den kräver en rymlig plånbok :-)
      Men jag hör vad du säger och jag skulle definitvt kolla Superb Alldrive eller E-klass kombi, den finns också med 4×4. Kan du tänka dig en Passat så är Superb lika premium i min värld.
      Min svåger är 197 cm och har två barn, de har haft Passat, Legacy (outback) och V70. Av dessa är Subarun svårslagen om man är lång men skuffen lämnar lite att önska jämfört med V70

  14. Förövrigt förstår jag inte kundbehovsanalysen på familjebilar där det inte går att stänga av krockkudde, det är en grov miss enligt mig och många andra. Om bara jag och stora grabben åker lite längre sträcka så sitter han ofta fram, vilket även jag tycker är trevligt, och det hade ju inte heller gått utan krockkuddesavstängning. (Iaf inte om man skall följa trafiksäkerhetsverkets längdrekommendationer)

  15. I går hade jag nästan bestämt att Outback går före Alldrive av ngr anledningar, sen läste jag det här gamla testet:
    Outback inget för småbarn
    Saabs interiör är trängre och känslan i baksätet är mer instängd. Med en bakåtvänd barnstol (Britax) monterad i baksätet blir det mindre utrymme kvar för framsätespassagerarna i Saab än i Subaru.
    Däremot är det betydligt enklare att montera den bakåtvända barnstolen i Saab än i Subaru tack vare metallöglor att fästa underförankringsbanden. I Outback går det inte ens att göra öglor av banden runt framstolens ”gångjärn” eftersom ryggstöd och sittdyna är förbundna med en kåpa på stolens baksida. Med viss möda lyckas vi i stället slå öglor run t framstolens golvskenor, vilket inte känns tillfredsställande med tanke på att vassa kanter riskerar att försvaga eller rent av skära sönder barnstolens förankringsband.
    Detta diskvalificerar nära nog Outback som alternativ för familjer med barn i åldern 1-5 år.

    Letandet går vidare..

    Har börjat snegla åt Santa Fe, Sorentohållet. Det går ju onekligen att göra klipp på Santan nu när en ny modell är kommen. Jag har kört den men för länge sedan, det jag reagerade på då var att jag som lång satt löjligt högt med framsätet i sitt lägsta läge.

    • Ja infästningen av remmar är inte kul på vissa bilar, värst var det i BMW 5-serie Touring av de som jag testat. Sorento har ju också kommit med en facelift 2012 så en sen 2011 Sorento går nog också att få loss till försvarbar peng. Dock är klippmöjligheten ev större på Santa Fe iom den större versionsförändring som just lanserats men Santa Fe fram till och med 2012 är lite hög sittmässigt även i mitt tycke. Tycker nog ändå också att Superb Alldrive förtjänar en provkörning även om Outback säkert kan verka bättre på pappret – tror att Superben vore den trevligaste pendlarbilen.
      Lycka till, återkom gärna med hur tankarna går!

  16. Pingback: Familjebilar i olika kategorier – bästa familjekombin för dig 2013! | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>