Att räkna med värdeminskning

Man ska alltid räkna med värdeminskning i kalkyler vid bilköp… så säger alltid alla men hur gör man och varför ska man ens göra det?

Anledningen till att man bör räkna på värdeminskning är att du i stort sett alltid förlorar pengar på en bilaffär. Du köper en bil för t.ex. 100.000 och efter något år är den bara värd 80.000. Då har du förlorat 20.000 plus att du har haft utgifter (förutom skatt/bensin/försäkring) för bilen, kanske reparationer. Alternativet hade kanske varit att köpa en betydligt sämre bil för 20.000. Då hade den efter samma tid varit värd 18.000 och du hade säkerligen lagt mer pengar på reparationer, men knappast 20.000. Hade du köpt den billigare bilen hade du därför haft ca 70.000 att köpa något annat för eller så hade du sparat dem (jämfört med om du köpt 100.000 kronors bilen).

Värdeminskning blir förstås viktigare ju dyrare bil man köper, det är lätt att lura sig själv att det är mest fördelaktigt att köpa en ny bil, man slipper ju alla problem. Men om den nya bilen faller ca 70.000 på ett år i ren värdeminskning så måste du ställa dig frågan om det är värt 70.000 för dig under ett års tid att ha en problemfri bil? Hur länge måste du jobba för att spara ihop 70.000 i rena pengar? Det är ett jäkla omak när bilen inte startar på morgonen och när man tvingas betala pengar till verkstaden för reparationer ur plånboken, dels fuckas dagen upp och dels gör det alltid ont att se 3000 kronor flyga ur plånkan. Men om du tycker att den smärtan är värd 70.000, då har du mer pengar än vett.


Den stora mentala skillnaden mellan att få en uppfuckad dag och 3000 mindre att leva på en månad jämfört med att bilen sjunker i värde är att värdeminskningen är så svår att känna smärta för. Oftast har man dessutom ett lån på bilen så det känns ”lättare” att betala 2500 i månaden via autogiro än att slanta upp kontanter till verkstaden. Sen att dessa 2500 i månaden blir fruktansvärt mycket mer över tid än de enskilda verkstadsbesöken det är vi människor oftast för puckade för att verkligen inse.

Det finns givetvis många fler anledningar till att köpa en lite nyare, dyrare bil än bara problemfrihet, man vill t.ex. att säkerheten, miljömässigheten, etc ska vara så bra som möjligt. Men allt är ändå frågor som du måste ställa:

-Vad är det värt för DIG?

-Hur länge måste DU jobba för att spara till ett års värdeminskning?

-Vad kan DU göra med pengarna istället om du köper billigare?

Okej, hur gör man då? Värdeminskning är svårt eftersom det handlar att förutsäga framtiden och det finns väldigt många parametrar som bidrar till att öka eller minska värdeminskningen på en specifik bil.

Generellt kan man säga att en bil minskar snabbast i värde under de första 3 åren, de flesta bilar är värda från 50% till 70% av ursprungsprislappen efter 3 år.

Första året faller de mest i värde och sedan avtar fallet mer och mer för varje år som går. Det allra enklaste sättet att få en uppfattning om värdeminskingen på en bil av en viss modell är att gå in på Blocket och kolla några olika årgångar av den bil som du är intresserad av. Kom bara ihåg att hålla koll på milen, en bil med många mil kommer att sjunka snabbt i värde. Normalt rullar en bil 1000-2000 mil per år.

Blocket kan ge en bild av verkligheten, men det ger dig en uppfattning om bilmodellens värdeminsking fram tills nu, det säger inget om framtiden. Blocket säger inte heller något om det faktiska priset, många prutar förstås.

Det är där som alla dessa komplicerande faktorer kommer in, som t.ex:

  1. Kommer modellen att ersättas av en ny inom de närmsta åren, när är nästa facelift för bilmodellen? (Googlar man lite och kollar på biltidningarnas sajter brukar man enkelt få fram den infon).
  2. Sticker bilen ut i miljöhänseende? Detta kan givetvis vara både i negativ och positiv bemärkelse, en bil med stor motor och mycket förbrukning kommer rimligtvis att falla snabbare i värde än en bil som redan idag klassas som miljöbil eller åtminstone miljövänlig. Det går t.ex. någon form av magisk gräns för motorer vid två liter, bilar med mindre motor än två liter brukar komma lindrigare undan både vad gäller försäkring och miljöpåverkan än de som är större än två liter. Nån har liksom bestämt att det är ok att ha en motor upp till två liter, allt över är ”lyx” och ska bestraffas.
  3. Tillverkarens och importörens stabilitet… många biltillverkare har haft en jobbig tid de sista åren och skriverier i media eller finansiella problem hos tillverkaren, importören eller i återförsäljarledet kan skada andrahandsvärdet rejält. Ta dock inte detta som ett argument för att köpa en V70.

I en generell kalkyl så kan man säga att om en bil kostar 300 000 ny så är den värd 150 000 efter 3 år. Första året faller den 25%, nästa 15% och tredje året 10% av nybilspriset. Detta är oftast lite högt räknat men om man jämför olika bilar och använder samma procentsatser så får man i alla fall jämförbara resultat.

EmailShare

7 reaktion på “Att räkna med värdeminskning

  1. Pingback: Vad är viktigt och hur prioriterar jag? « Bil för familjen

  2. Pingback: Volvo XC90 – Om inte ”om” fanns « Bil för familjen

  3. Pingback: Jubileumsinlägget – 1 år vid ratten « Familjebilens blogg med biltester och tips på den bästa familjebilen – olika bilar för familjen

  4. Pingback: Peugeot 508 SW – familjebilstestad! « Familjebilens blogg med biltester och tips på den bästa familjebilen – olika bilar för familjen

  5. Pingback: På jakt efter begagnad bil? | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

  6. Pingback: Begagnade bilar med bedrägligt milantal | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

  7. Pingback: Bilköpartips – räkna på bilköpet | Familjebilsbloggen med familjebilstester, provkörningar och tips på den bästa familjebilen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>